17 Oktober 2010

Bumi Semakin Tenat

BUMI ialah planet yang bertuah dan paling istimewa. Hal ini demikian kerana bumi dipenuhi dengan pelbagai tumbuh-tumbuhan,gunung-ganang,bukit-bukau,sungai dan lautan .Manusia pula dicipta Tuhan dengan akal dan fikiran untuk mentadbir dan memakmurkan bumi ini .
Walau bagaimanapun, manusia semakin hari semakin lupa akan tanggungjawab dan peranan masing-masing. Manusia dalam dunia sains dan teknologi hari ini semakin berlumba-lumba untuk mencari kemewahan semata-mata,sehingga banyak kawasan hutan gondol akibat pembangunan.Haiwan pula kehilangan habitat mereka akibat dijajah oleh tangan-tangan manusia yang rakus ini .
Kita juga melihat kesan pembangunan dan perindustrian yang mengeluarkan asap hutan dan sisa buangan yang kotor lagi beracun,yang menyebabkan bumi menjadi tempat yang tidak selamat untuk didiami.
Lapisan ozon mula menipis dan bocor. Air yang tercemar dengan sisa buangan kimia juga tidak selamat untuk diminum. Selain itu, longgokan bahan-bahan radioaktif sentiasa mengancam kehidupan manusia sejagat.
Sesungguhnya ,bumi dan tanah yang kita pijak dan duduki kini menampung dan menanggung 'kesakitan' dengan kejadian-kejadian hasil perlakuan manusia. Akibatnya,kita ditimpa pelbagai bencana alam seperti banjir,kemarau dan kebuluran. Sebagai manusia,kita seharusnya mengambil iktibar daripada peristiwa-peristiwa yang mencemaskan dunia masa kini sebagai panduan untuk kita terus memakmurkan bumi dengan aman dan sentosa.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan